Alles over een gezond leven

Tijdens het sporten en bewegen gebruik je gewrichten, spieren en je botten. Je kan je spier verrekken, de pees kan scheuren of het bot kan breken. In deze gevallen spreek je van een blessures. Er zijn 2 types blessures: 

  • Acute blessure: deze ontstaan plots en de pijn komt meestal maar van 1 plek. Je ziet roodheid en er ontstaat een zwelling die ervoor zorgen dat bewegen zeer doet. (voorbeelden; enkel verzwikken, kneuzing, verrekking van een spier)
  • Chronische blessure: deze blessure ontstaat langzaam, de pijn is niet op 1 plek en je kunt niks zien. Bij bepaalde bewegingen ervaar je pijn vooral na het sporten. Langzamerhand blijft de pijn aanhouden.

Wat kunnen de oorzaken zijn?
Blessures kunnen op veel verschillende manieren ontstaan. Tijdens het sporten, tijdens het lopen, tijdens het schoonmaken en zelfs tijdens het eten. Een paar voorbeelden van oorzaken zijn:

  • Verkeerde schoenen bij hardlopen
  • Teveel gesport, boven je eigen kunnen
  • Tijdens een val
  • Slechte conditie
  • Slechte houding bij bepaalde oefeningen of intensief sporten 

Symptomen van blessures: 

  • Roodheid is duidelijk te zien, roodheid kan lang blijven hangen
  • Zwelling, is duidelijk te zien 
  • Pijn met bewegen, deze pijn schiet ook wel eens door naar dichtstbijzijnde spieren
  • Kracht is verminderd in bepaalde lichaamsdelen
  • Bewegen gaat moeilijker, dat merk je vooral bij de gewrichten

Ik heb een blessure, wat nu?
Bij een acute blessure is het een noodzaak om gelijk te stoppen met sporten. Het is belangrijk om het gelijk te koelen met een ice pack. Pak genoeg rust en oefen een klein beetje druk uit op de plek. Houd de blessure hoog, bijvoorbeeld je voet omhoog en neem een paar dagen rust. Houd de pijn aan dan is het verstandig een arts in te schakelen. 

Bij een chronische blessure moet er snel gehandeld worden. Er moet direct contact worden gelegd met een deskundige. De blessure moet behandeld worden, hoe en wat hangt af van de ernst van de blessure. 

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *